Shahnon.com
Home | About | Blog | Bahasa Melayu | Archives | Academic | Pictures | Store | Contact

Friday, May 10, 2013

 

Sinar Harian - CyberSecurity: Keselamatan alam siber negara terkawal

Hasil daripada wawancara ringkas bersama wartawan Bernama 3 hari sebelum Pilihanraya Umum ke-13 2013. Terdapat sedikit salah tafsir daripada apa yang saya cakap dengan apa yang wartawan lapor. Baru faham sedikit sebanyak kenapa kadang-kadang ahli politik sentiasa menyalahkan pihak media atas alasan, "salah petik" atau "salah tafsir". Ha ha.

4 Mei 2013 KUALA LUMPUR - Walaupun terdapat kebimbangan mengenai tahap keselamatan alam siber negara semasa pilihan raya umum ke-13 (PRU 13) ini, namun CyberSecurity Malaysia memberi jaminan ia berada di tahap terkawal.

Ketua Pegawai Eksekutif CyberSecurity Dr Aminuddin Abdul Wahab berkata pihak CyberSecurity, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sentiasa membuat pemantauan untuk memastikan keamanan dan kesejahteraan di alam siber.

"Orang ramai tidak perlu risau atau cemas, mereka boleh membantu menjaga keamanan alam siber negara dengan mematuhi undang-undang negara ini terutamanya bagi individu dewasa ketika melayari Internet," kata beliau dalam kenyataan kepada Bernama di sini.
Antara tindakan pengguna yang boleh membantu menjaga keselamatan alam siber ialah dengan sentiasa menjaga etika ketika menggunakan e-mel dan laman media sosial seperti Facebook, Twitter, blog dan sebagainya.
“Fikir secara rasional, jangan bertindak ikut emosi dan jangan mudah percaya dengan sumber maklumat yang tidak sahih. Oleh itu, jangan ‘share’, ‘like’, atau ‘forward’ maklumat yang belum dipastikan kesahihannya kerana perbuatan tersebut seolah-olah menyebarkan fitnah,” jelas Aminuddin.

Sementara itu, pensyarah Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Shahnon Mohamed Salleh berkata agak sukar untuk meramalkan sama ada akan berlaku serangan siber pada proses pengundian esok (5 Mei), namun kemungkinan serangan siber tidak hanya menyerang media sosial seperti Facebook dan Twitter tetapi juga e-mel.

"Objektif mereka melakukan serangan siber ini untuk 'melumpuhkan' sesuatu perisian bagi menyekat penyebaran maklumat supaya masyarakat tidak dapat memperoleh maklumat yang sebenar," katanya ketika dihubungi Bernama.

Menurut beliau turut menjadi sasaran serangan siber adalah e-mel yang bertujuan untuk 'mencuri' maklumat daripada ahli-ahli politik yang menjadi sasaran utama.
Justeru, katanya, kawalan keselamatan yang ketat dan penguatkuasaan undang-undang adalah penting bagi memastikan isu itu dapat dikawal.

Pengguna Internet boleh melapor sebarang insiden keselamatan siber kepada Pusat Bantuan Cyber999 CyberSecurity secara atas talian melalui emel cyber999@cybersecurity.my atau laman sesawang .


Sebagai alternatif, pengguna juga boleh menelefon hotline 1-300-88-2999 (waktu pejabat) atau +6019-2665850 (kecemasan - 24 jam), melalui pesanan ringkas dengan menaip , dan hantar ke 15888 atau faks ke +603 8945 3442. - Bernama


CyberSecurity: Keselamatan alam siber negara terkawal

Labels: , ,


Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

Archives

February 2010   March 2010   May 2010   August 2010   September 2010   November 2010   October 2011   September 2012   May 2013   June 2013   April 2015   November 2015  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]

 

 

 

 
shahnon.com © 2002 - 2009